
Plătitorii de impozit pe profit pot beneficia de o facilitate fiscală pentru sponsorizările către ONG-uri și biserici. Aceasta înseamnă că o parte din impozitul datorat nu se mai varsă la bugetul de stat, ci ajunge la respectivele entități. Inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au efectuat verificări amănunțite în 2024 pentru a evalua aplicarea acestor facilități, iar acest lucru va continua și în 2025, conform avocat.net.
„Un alt subiect care a intrat în focusul autorităților fiscale în anul 2024 a fost reprezentat de facilitățile fiscale la calculul de impozit pe profit. Aici, în 2024, o sumă de peste jumătate de miliard de lei a ajuns în conturile ONG-urilor și unităților de cult și nu a fost virată către bugetul de stat. Prin urmare, era evident că și autoritățile își vor îndrepta atenția asupra acestui subiect. Iar în lista facilităților fiscale voiam să menționez acțiunile de sponsorizare. Sponsorizările au reprezentat și subiectul unei circulare interne, la nivelul ANAF, de verificări în masă la contribuabili. Pe acțiunile de sponsorizare avem condiții de formă și de fond în Codul fiscal și în Legea sponsorizării, însă există și niște zone sensibile pe care autoritățile fiscale încearcă să le exploateze.”
„Unde le-am văzut mai des? În situația în care există sponsorizări către fundații sau către alte entități din cadrul grupului sau care sunt apropiate contribuabilului. Și aici am văzut, spre exemplu, fundații din cadrul grupului unde autoritățile au încercat să inducă, în mod abuziv, ideea unei potențiale relații de afiliere sau de control direct sau indirect între contribuabil și cel sponsorizat. Ce putem face ca să ne protejăm de astfel de situații? Bineînțeles, să ne asigurăm că înainte să intrăm într-o acțiune de sponsorizare avem o documentare, atât din punct de vedere juridic, cât și fiscal, ca să ne asigurăm că toate condițiile prevăzute de lege sunt îndeplinite.”, a subliniat joi, la o conferință organizată de firma de consultanță, audit, fiscalitate și tranzacții EY România, Amelia Toader, Senior Manager la EY, citată de avocatnet.ro.
Conform articolului 25 din Codul fiscal, contribuabilii care efectuează sponsorizări și/sau acte de mecenat pot deduce sumele corespunzătoare din impozitul pe profit, în limita celei mai mici valori dintre următoarele:
- valoarea calculată prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri;
- valoarea reprezentând 20% din impozitul pe profit datorat.
„În cazul sponsorizărilor efectuate către entități persoane juridice fără scop lucrativ, inclusiv unități de cult, sumele aferente acestora se scad din impozitul pe profit datorat, în limitele prevăzute (…), doar dacă beneficiarul sponsorizării este înscris, la data încheierii contractului, în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale (…)”, se mai specifică în actul normativ.