
Polițiștii de la Direcția Rutieră au emis marți, 21 ianuarie, primul proces-verbal de constatare a contravenției utilizând noul sistem e-Sigur, implementat la începutul acestui an. Acesta include instalarea radarelor pentru monitorizarea traficului pe autostrăzile A1 și A2, precum și pe DN 2, în județul Vrancea. Obiectivul acestui sistem și al extinderii sale la nivel național este de a reduce cu 50% mortalitatea cauzată de accidentele rutiere în următorii cinci ani.
Conform autorităților, o șoferiță în vârstă de 28 de ani din Adjud, județul Vrancea, a fost sancționată cu o amendă de 810 lei și 3 puncte de penalizare pentru că a condus un vehicul cu viteza de 73 km/h (+23 km/h) pe DN2, în localitatea Adjud, la data de 12 ianuarie 2025.
„Fapta a fost înregistrată cu aparatul radar marca Trucam II, iar sancțiunea a fost aplicată după colectarea datelor prin sistemul e-Sigur și parcurgerea pașilor legali necesari.”
Ce este sistemul e-Sigur
Începând cu 1 ianuarie 2025, a fost activat sistemul de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România, având ca scop identificarea posibilelor încălcări ale normelor de circulație prin mijloace tehnice furnizate de Poliția Română, care sunt colectate automat prin sistemul e-Sigur.
„Acest sistem prelucrează imaginile surprinse cu ajutorul cinomometrelor Trucam pe autostrăzile A1 și A2, precum și în județul Vrancea, în zonele cu risc ridicat. Ulterior, acest sistem va fi extins la nivel național. Constatarea și aplicarea sancțiunilor se realizează de polițiști nominalizați în acest sens,” informează Poliția Română.
Conform aceleași surse, nerespectarea limitelor de viteză legale reprezintă una dintre principalele cauze ale accidentelor rutiere. Respectarea legislației de către toți participanții la trafic „ar reduce semnificativ dramele care se întâmplă pe șosele.”
„Scopul implementării acestui sistem și al tuturor acțiunilor desfășurate în teren de polițiști este prevenirea evenimentelor rutiere și protejarea tuturor participanților la trafic,” mai arată sursa citată.
Directorul adjunct al Direcției Rutiere din cadrul IGPR, comisarul șef de poliție Bogdan Oproiu, a precizat la începutul anului că sistemul de monitorizare a traficului rutier e-Sigur implică supravegherea drumurilor naționale sau a celor cu risc rutier din România prin intermediul dispozitivelor radar.
„Vorbim despre dispozitive radar tip pistol, montate pe trepied, care vor putea fi observate pe marginea drumului. Vor fi la vedere, vor funcționa automat, înregistrând toate vehiculele care depășesc limita de viteză,” a declarat Bogdan Oproiu.
Bogdan Oproiu a explicat și cum vor fi sancționați șoferii care au depășit viteza legală. ”Procesul de implementare a acestui sistem e-Sigur va fi următorul: după încheierea activității, polițistul rutier va descărca toate datele înregistrate de aparatul radar, iar colegii din Centrul de management al traficului vor prelucra aceste date, identificând proprietarii autovehiculelor care au fost depistate circulând cu viteză. Aceștia vor fi notificați, iar proprietarii vor avea obligația să comunice Poliției Rutiere datele conducătorului auto. După ce polițiștii rutieri primesc aceste informații, vor întocmi direct procesul-verbal față de șofer, pe care îl vor trimite la domiciliul acestuia,” a explicat Bogdan Oproiu.
El a menționat că aceste radare vor fi amplasate în zonele cu risc rutier și că pentru acest sistem sunt pregătite 700 de dispozitive radar de tip pistol, care „vor putea fi observate treptat pe marginea drumului public, alături de un echipaj de Poliție Rutieră.”