
Universitatea Transilvania din Brașov a finalizat cu succes proiectul european „INES: Modalități inovatoare de predare și învățare în scopul prevenirii abuzului de noi droguri”. Acest proiect, desfășurat între 2021-2024 cu sprijinul ERASMUS+, are drept obiectiv crearea unei platforme educaționale online, gratuite pentru toți educatorii din România și de pe întreg mapamondul, axată pe prevenirea consumului de noi substanțe psihoactive (NPS) în rândul tinerilor.
În parteneriat cu alte cinci instituții educaționale europene și o companie IT din Bruxelles, Universitatea Transilvania din Brașov a dezvoltat INES, o platformă digitală inovatoare care oferă cadrul didactic instrumente educaționale open-source. Aceste resurse sprijină activitățile de prevenție a consumului de NPS în școli prin lecții interactive și activități extracurriculare.
Partenerii internaționali ai UNITBV în cadrul acestui proiect sunt universitățile: Universitatea Alma Mater Studiorum din Bologna (Italia) – coordonator al proiectului, Universitatea din Porto (Portugalia), liceele: Liceul João Gonçalves Zarco din Matosinhos (Portugalia), Liceul Gaetano Salvemini din Bologna (Italia), Colegiul Tehnic Mircea Cristea din Brașov, împreună cu Compania Swingtree din Bruxelles (Belgia).
Platforma INES dispune de o diversitate de resurse educaționale, incluzând o programă școlară europeană care abordează subiectul NPS, resurse educaționale deschise și cursuri pentru cadre didactice în vederea proiectării și implementării activităților de predare/învățare referitoare la NPS. De asemenea, este disponibil un manual colaborativ la nivel european, conținând conținuturi de învățare și strategii pedagogice, toate dezvoltate de reprezentanții instituțiilor implicate în proiectul INES.
Printre cele mai inovatoare produse ale proiectului se numără jocul educațional interactiv, creat cu ajutorul elevilor din cele trei licee partenere. Acest joc permite elevilor să învețe într-un mod captivant și interactiv despre riscurile consumului de NPS.
În plus, cartea INES: O experiență interdisciplinară și colaborativă de cercetare-acțiune pentru a integra tema Noile Substanțe Psihoactive în programele de învățământ preuniversitar, este și ea un rezultat al proiectului. Cartea, aflată în curs de publicare la Editura Universității Transilvania, detaliază rezultatele activităților didactice experimentale și oferă recomandări organizaționale, tehnice și didactice pentru implementarea acestora în diverse contexte educaționale locale. De asemenea, cartea poate fi accesată în format ebook pe platforma Editurii Universității Transilvania și este disponibilă pentru descărcare gratuită.
Proiectul a inclus și mobilități internaționale, unde profesori și studenți din toate instituțiile partenere au colaborat în realizarea materialelor educaționale.
„În cadrul proiectului, s-a lucrat mult împreună și s-a creat un mediu colaborativ: elevi și profesori, elevii între ei, profesorii între ei, profesori din mediul preuniversitar și din mediul academic, dar și cu membrii companiei care a dezvoltat jocul educațional. Au fost întâlniri față-în-față, foarte multe online, formale, de management al proiectului, întâlniri de lucru, dar și întâlniri informale care au creat o atmosferă plăcută, de prietenie și au consolidat grupul. Rezultatul final este unul care ne mulțumește și sperăm ca profesorii să se implice în activități reale de prevenție și să se folosească de aceste surse create de noi, cu atât mai mult cu cât ele sunt disponibile gratuit“, a concluzionat prof. dr. Dana Perniu, coordonatorul INES la nivelul Universității Transilvania din Brașov.
Pentru mai multe informații, accesați platforma web a proiectului: https://ines.unibo.it