In vizor

Ce pacienți pot face analize medicale decontate de stat în regim de urgență și atunci când plafonul CAS e epuizat



Conform legii, șapte categorii de pacienți cu boli cronice grave pot beneficia de analize medicale și investigații imagistice gratuite, esențiale pentru monitorizarea stării lor de sănătate. Codurile „Monitor” de pe biletele de trimitere le oferă acces la analize chiar și în cazul în care plafonul – suma disponibilă lunar de la Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CAS) – este epuizat.

În majoritatea laboratoarelor și clinicilor de top, fondurile pentru analizele decontate de CAS se consumă rapid în primele zile ale lunii. După această perioadă, pacienții sunt nevoiți să decidă între a plăti din buzunar sau a aștepta luna următoare, când furnizorii de servicii aflați în contract cu CNAS primesc fonduri noi pentru analizele decontate. În cazul investigațiilor imagistice complexe, precum RMN sau CT, listele de așteptare pot dura luni întregi.

Pentru a evita aceste situații neplăcute, Ministerul Sănătății și Casa de Asigurări de Sănătate au hotărât să prioritizeze anumite categorii de pacienți cu afecțiuni severe. Beneficiezi de analize gratuite pentru monitorizarea bolii, realizate cât mai curând, dacă suferi de una dintre următoarele 7 categorii de afecțiuni cronice:

  • Monitor 2 – Cancer
  • Monitor 3 – Diabet
  • Monitor 4 – Boală cardiovasculară
  • Monitor 5 – Boală rară
  • Monitor 6 – Boală neurologică
  • Monitor 7 – Boală cerebrovasculară
  • Monitor 8 – Boală cronică renală

Pe lângă cele șapte categorii principale, și persoanele suspectate de cancer beneficiază de această facilitate – pentru confirmarea sau infirmarea diagnosticului, precum și gravidele, care necesită monitorizarea sarcinii. De asemenea, persoanele neasigurate pot fi testate pentru virusul hepatitic B, C sau HIV, dacă medicul de familie le recomandă acest lucru, aceste indicații fiind specificate pe biletul de trimitere prin alte coduri speciale.

Unde poți efectua analize medicale gratuite în orice moment al lunii

Analizele de laborator și investigațiile imagistice sunt disponibile la orice furnizor de servicii medicale – de stat sau privat – care colaborează cu Casa de Asigurări de Sănătate. Poti consulta lista furnizorilor de servicii medicale contractați cu casele de asigurări de sănătate din întreaga țară pe site-ul oficial al CNAS.

Ce trebuie să menționeze medicul pe biletul tău de trimitere la analize

Pentru a te bucura de prioritate în accesul la investigații gratuite esențiale pentru monitorizarea uneia dintre cele 7 afecțiuni cronice grave, medicul tău trebuie să completeze neapărat codul Monitor pe biletul de trimitere. De exemplu: Monitor 2 pentru investigațiile necesare în cazul unei afecțiuni oncologice sau Monitor 4 pentru boală cardiovasculară. Un bilet de trimitere care nu conține acest cod nu îți va asigura prioritate, chiar dacă te încadrezi în una dintre cele 7 categorii. De asemenea, pentru celelalte analize prioritizate este esențial un cod special pe biletul de trimitere; altfel, aștepți mai mult timp pentru realizarea lor:

  • Cod de la PREV 1 la PREV 7 pentru analize de prevenție.
  • Codul SO pentru analizele de confirmare/infirmare a suspiciunii de boală oncologică.
  • Codul AO pentru analize și investigații recomandate pacienților cu afecțiune oncologică.
  • Codul G pentru analize și investigații ce monitorizează evoluția sarcinii.
  • Codul HS pentru testarea persoanelor neasigurate pentru hepatitic B, C și virusul HIV.

Ce trebuie să comunici neapărat clinicii la programare?

După ce primești biletul de trimitere cu codul de prioritizare a analizelor și alegi un furnizor de servicii medicale aflat în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate, este esențial să informezi clinica, atunci când suni pentru programare, că biletul tău de trimitere are inscripționat acest cod. Nelaurând de acest lucru, riști să primești o programare care să se întindă pe câteva săptămâni sau chiar luni.

Ce să faci dacă ti se refuză efectuarea analizelor gratuite

Aceste situații sunt rare, conform afirmațiilor reprezentanților Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Totuși, dacă te confrunți cu o astfel de situație, pacienții sunt încurajați să depună o reclamație la CASMB sau la Casa Județeană de Asigurări de Sănătate, folosind informațiile de contact disponibile pe site-ul instituției.