
Guvernul stabilește marți programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor necesare de alegere a președintelui României din anul 2025.
Hotărârea adoptată de Guvern ține cont de decizia Curții Constituționale nr. 32/2024 privind anularea procesului electoral din anul 2024 și vizează dispozițiile OUG 1/2025 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor prezidențiale și alegerilor locale parțiale.
Astfel, potrivit HG-ului, 4 aprilie este data prevăzută pentru începerea campaniei electorale, care se încheie pe 3 mai 2025 la ora 7.00, în preziua alegerilor.
Votul în țară va începe în data de 4 mai, ora 7.00, și se va încheia în aceeași zi la ora 21.00. Programul poate fi prelungit până cel mai târziu la ora 23:59, dacă la ora 21.00 la sediul secției de votare și în afara secției de votare se află oameni care vor să-și exercite dreptul.
Vot scurtat în Diaspora
Prima din cele trei zile de vot în Diaspora va începe în data de 2 mai, ora 7.00, și se va încheia la ora 21.00 pe data de 4 mai. (ora locală sau ora locală a României, după caz).
Pe 17 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a explicat de ce Guvernul a decis scurtarea timpului de vot pentru românii din Diaspora.
“Suntem cu toții liberi să spunem tot ceea ce dorim. E normal ca liderii opoziției să critice puterea. Așa funcționează democrația. Guvernul României, eu sunt prim-ministrul, nu sunt inițiatorul. Inițiatorul a fost AEP și Ministerul de Interne. Știm cu toții că românii din Diaspora au drept de vot timp de trei zile, în comparație cu românii din România. Știți că la ultimele alegeri s-a dublat numărul de secții de vot, încercând ca românii să nu se deplaseze mai mult de 10-20 km. Statul român a făcut niște eforturi suplimentare corecte și necesare ca românii din Diaspora să poată vota”, a spus premierul, întrebat de ce s-a redus timpul de vot în străinătate.
Ciolacu a mai completat că “niciunde în această lume, în momentul în care în țară se desfășoară scrutinul, se închide procesul de votare și nu mai continuă în alt stat”, afirmând că asta a fost justificarea primită de el de la inițiatori.
De asemenea, premierul a precizat că prin această decizie “nu m-am răzbunat pe nimeni și nu am de ce să mă răzbun”.
Întrebat de ce totuși acum o decizie în acest sens, la trei luni înainte de alegerile prezidențiale reluate, Ciolacu a spus că “România are o excepție care nu există niciunde în alt stat democratic”.
Totuși, pentru că opoziția o interpretează ca pe o răzbunare, ținând cont că la alegerile prezidențiale din noiembrie 2024 Marcel Ciolacu a adunat puține voturi, acesta a replicat că e dreptul opoziției să spună ce vrea.
Expert Forum solicită Guvernului și Parlamentului să abroge articolul 5 din OUG privind organizarea alegerilor prezidențiale din 2025. Articolul stabilește că “în ziua de duminică, votarea începe la ora locală 7,00 și se încheie la ora locală 21,00, dar nu mai târziu de ora locală a României 21,00.”
Acest articol, care a fost inclus la sugestia Autorității Electorale Permanente, introduce o politică care discriminează alegătorii din anumite țări, afectând dreptul alegătorilor la condiții egale de vot și creează premisele pentru favorizarea unor candidați. Introducerea unui regim diferit de închidere a secției față de vineri și sâmbătă – când secțiile se închid la ora locală 21 – creează confuzie în rândul administrației electorale și alegătorilor.
Nu există nicio justificare logică pentru includerea unui astfel de amendament, iar aplicarea lui va genera în practică situații absurde.
De altfel, motivația din spatele acestei modificări rămâne un mister: nota de fundamentare publicată după aprobarea OUG nu oferă nicio explicație și nici partea introductivă a OUG nu justifică de ce este necesară o astfel de măsură.
Din declarațiile purtătorului de cuvânt al Guvernului rezultă că decizia a fost luată pentru a nu influența rezultatele votului, “atunci când el s-a închis în România, dar a rămas deschis în străinătate, în secțiile care sunt la vest de România, pe fusurile orare aferente”, precizează Expert Forum într-un comunicat.
“Nu este clar când au devenit problematice aceste reguli după care se desfășoară alegerile de ani buni. Până în acest moment subiectul nu a existat pe agenda publică. Solicităm Autorității Electorale Permanente să explice de ce a propus acest amendament, care poate limita posibilitățile unor alegători de a-și exercita dreptul de vot. De exemplu, alegătorii din Los Angeles, San Francisco sau Vancouver vor vota duminica (ziua principală de votare) doar 4 ore, de la 7 la 11. Dar și alegătorii din anumite state precum Marea Britanie, unde sunt numeroși alegători, vor avea un program de votare semnificativ mai scurt. Guvernul a extins, în schimb, votarea în ziua de vineri, astfel că va începe de la ora 7 în loc de ora 12. Însă vineri este o zi lucrătoare și nu oferă alegătorilor oportunități egale de exprimare a votului”.
Datele statistice de la alegerile precedente arată că numărul votanților în ziua de vineri este limitat.
În același timp, Expert Forum atrage atenția asupra modificărilor privind componența birourilor electorale, introduse prin art. 3 (4) din OUG, care stabilește că pentru procedurile de completare a birourilor electorale cu reprezentanții partidelor politice se aplică procedura prevăzută pentru BEC la art. 16 alin. (4) din Legea nr. 370/2004, respectiv cea de la alin. (6), dacă rămân locuri libere. Adică, în prima fază birourile se completează cu câte un reprezentant al fiecărui partid politic parlamentar, iar în a doua cu reprezentanți ai formațiunilor politice care nu sunt reprezentate în Parlament și au propus candidat.
În cazul partidelor neparlamentare, se trag la sorți partidele care vor intra în biroul electoral, în limitele numărului total de membri. Amendamentul nu este justificat și modifică un element cheie al legislației electorale cu puțin timp înaintea alegerilor, contrar standardelor prescrise de Codul de Bune Practici în Materie Electorală al Comisiei de la Veneția.
Este “inadmisibil ca la fiecare rundă de alegeri să existe modificări sau interpretări ale modului în care se formează birourile electorale, pornind de la interesele de moment ale partidelor de la putere”.
Procedura de completare menționată în OUG oferă un avantaj nejustificat partidelor politice parlamentare – unele dintre ele poate nici nu vor avea candidați desemnați la alegerile prezidențiale.
Atât birourile electorale județene, cât și cele ale secțiilor de votare se completează cu reprezentanți ai formațiunilor politice care au propus candidați, pe când procedura reglementată prin OUG face referire la pașii pentru formarea BEC, care prevăd completarea în primul rând cu reprezentanți ai fiecărui partid politic parlamentar, apoi ai altor partide neparlamentare.
“Dacă facem un calcul simplu, există riscul real ca partidele neparlamentare care propun candidați să nu aibă reprezentare. De exemplu, la nivel județean sau la nivelul secției de votare, biroul se completează cu 7 reprezentanți, fix câte partide parlamentare există (partidele din Grupul Minorităților nu sunt incluse). Menționăm și faptul că independenții nu pot desemna reprezentanți. Solicităm să se păstreze formula actuală de completare a birourilor electorale, prevăzută în Legea 370/2004 și nu cea adoptată prin OUG – legea trebuie să permită accesul competitorilor care au candidați la alegeri, nu să favorizeze partidele parlamentare”, se arată în comunicatul Expert Forum.